Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

lördag 2 juni 2012

Sol i sinnet

Idag har varit en trevlig dag. Jag beslöt mig för att trotsa regn och rusk och bege mig till en plantskola. Jag har många olika projekt på gång och oändliga planer för trädgården. Vissa kanske bara förblir drömmar. Det kan ta länge att förverkliga allt, men det gör inget. Det är precis så det skall vara. Lite i taget men målmedvetet - det är mitt trädgårdsmotto.
Jag trodde att jag skulle vara ensam kund hos plantskolan idag, dels pga. vädret men också pga. att det är examensdag. Jag tog helt fel, för trots regn och ryslig blåst och bara runt 10 grader så var folk i farten. Det blev lite trångt i bilen men hem kom jag med ett högt träd - en hästkastanj, tre funkiaplantor, tre rosenplantor, gnagskydd för trädet och tjärsnöre för att binda upp växter med och för att säkra att trädet står stadigt. Och rosenjord förstås.
Hmmm...och vad skall det bli av allt detta? Just nu står det och trängs i en vindskyddad knut. När min sambo får en ledig stund skall han hjälpa mig gräva en stor cirkelformad grop nära infarten till tomten och där skall trädet stå, mitt i gropen och runt det skall rosorna och funkiorna planteras och i höst skall jag ännu peta ner tulpanlökar mellan plantorna. Jag kan se framför mig hur vackert det blir.



  Easy Elegance® rosor Macy's Pride
De blir 150 cm höga, skall vara 
blomvilliga och lätta att sköta. Detta har 
möjliggjorts genom noggrann förädling och urval av sorter med bra motståndskraft
mot de vanligaste 
svampsjukdomarna på rosor nämligen mjöldagg, rost och svartfläcksjuka. Rosen är mycket vinterhärdig och är rotäkta, har ett jämnt
växtsätt och en form som är svår att överträffa.
 

Daggfunkia Hosta Sieboldiana 'Elegans'
Plantan blir 70-80 cm hög, bildar en stor tuva,
har hjärtformade blå blad och vita, täta blomställningar.
 Här står det efterlängtade hästkastanjeträdet och de
andra växterna i skydd för snålblåsten och väntar på sin grop.




Jag har ingen aning om detta kommer att fungera men
det är roligt att vara kreativ och i min vision ser det väldigt
vackert ut! Har ni tankar och idéer så kommentera absolut!



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...