Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

lördag 25 september 2010

Kurs i kinesisk läkekonst


Los Angeles, California, USA

Traditionell kinesisk medicin eller TCM efter engelskans Traditional Chinese Medicine  är ett samlingsnamn för flera sorters traditionella behandlingsformer som har sina rötter i Kina men också är mycket vanliga i andra östasiatiska länder som Japan, Korea och Vietnam. Idag återfinns den kinesiska läkekonsten i de flesta andra länder och främst då som alternativ till mer etablerad läkekonst.





Exempel på terapiformer inom TCM:
  • Tuina, medicinsk massage
  •  Akupunktur
  • Akupressur
  • Matterapi
  • Örtmedicin
  • Qigong
  • Moxibustion, örtbränning
  • Koppning
  • Massoterapi, Kinesisk kiropraktik 
 
Jag och min bloggarkompis Nina går nu en grundkurs i kinesisk läkekonst. Lärare är Mikael Ikivesi och han är både inspirerande och kunnig. I den första delen berättade han om historiken, filosofin och principerna. Nästa gång kommer vi att gå närmare in på kosten och bl.a. känna olika smaker för att observera hur vår kropp reagerar på dem.


Enligt kinesisk medicin är den mänskliga kroppen en del av Universum och har samma egenskaper som naturen. Basen för allt är de fem elementen - vatten, trä, eld, jord och metall. De fem huvudsakliga meridianparen har samma egenskaper och energi som de fem elementen. Levermeridianen har samma egenskaper som trä och vind; hjärtmeridianen som eld och värme; mjältmeridianen som jord och fukt; lungmeridianen som metall och torrhet; och njurmeridianen som vatten och kyla. Det övergripande målet för ett levande system är att få de fem elementen i balans. Om det finns ett relativt överskott eller brist på ett element påverkas förhållandet med andra element.

















4 kommentarer:

Anonym sa...

Jätte intresant, wish I could join you. Men det går flere tåg.Vad använder du själv för tvättmedel? ref tidigare bloggämne. Jag har testat tvättnötterna men blev inte nöjd med resultatet. Nu kör jag med LUMME, som är "hyvä ympäristövalinta" märkt.Jag är nöjd emed Lumme. Du har även inspirerat mej att vara aktivare betr ekomat, så igår talade jag med min K-affärs ägare om eko-produkter som jag saknade och nämnde en produkt som fanns i somras men inte nu, och helt otroligt, hon säkte upp mej i folkmassan i butiken o informerade att hon beställt "min" Grilloumi" = eko halloumiost,gudomligt gott! finns att hämta nästa vecka hos dem.Hon berättade att de försöker hela tiden öka på eko-sortimentet som har stor efterfrågan dessutom.Hip hip hurraa! Detta alltså i Borgå Tarmola K-butik.kram Katri

Nina (Flo) sa...

Jeee! Vi ses igen i övermorgon! Tur så har jag företagarskurs ikväll och imorgon kväll så klarar jag av att vänta :)

Nåja, skämt åsido, ganska full vecka... ännu teater på fredagen, konfirmation och visiter på lördagen... Men livet har innehåll i alla fall, och balansen är på väg...

Pia - My Green Blog sa...

Katri, min vän! Angående tvättmedel - såhär svarade jag i en tidigare kommentar:
Har provat mig fram och nu är jag supernöjd användare av Ecover vad gäller tvätt- och sköljmedel. Jag har specialbehov så till vida att jag är atopiker och allergiker så jag behöver använda medel som min hud, min andning och näsa är nöjda med. Helt doftfria medel tycker jag är lite tråkiga men dessa har mild naturlig doft från naturliga aromaoljor. Jag vet att det pågår en debatt om huruvida Ecover är så ekologiska som man låter påskina...jag följer den med intresse. Min hud säger mig att medlet är bra för annars reagerar huden direkt!
Min erfarenhet av tvättnötter är tyvärr inte heller så bra. Jag var så glad när jag hade köpt nötterna och full av iver. Den ivern avtog snabbt! Av någon anledning missfärgades mina vita kläder och fick en gulaktig ton. Jag har inte vågat använda nötterna efter det och har en stor påse kvar i skåpet! Jag har vänner som har delad uppfattning om såpnötterna. Vissa gillar dem skarpt och använder dem regelbundet. Andra tycker att de är jobbiga och klarar inte av dem. Men det är bara jag som fått gul nyans på kläderna...
Katri - Lumme har jag inte prövat men fint att du har hittat en bra produkt som du är nöjd med och fint att veta så att jag kan berätta det vidare :)
JÄTTEBRA att du har en ekodialog med din K-butik! Det finns en stor efterfrågan av ekoprodukter på marknaden och den köpman som inte förstår att vara lyhörd för detta är nog tyvärr ute på fel spår!
Kram och sköna dagar i friska luften tillönskar jag dig!

Pia - My Green Blog sa...

Nina - min bloggvän! Du överbokar väl inte din kalender? Du är jätte duktig och driftig men man behöver veta var gränsen går och ta sig tid för återhämtning. Det behöver vi alla. Balans, som sagt.
Jag ser jättemycket fram mot onsdagens kurs. See you there!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...