Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

onsdag 15 september 2010

Eat Pray Love - Finlandspremiär 8 oktober på bio


Filmen Lyckan, kärleken och meningen med livet är baserad på min absoluta favoritbok av Elizabeth Gilbert. Det är en sann berättelse om Elizabeths inre resa under ett års tid då hon samtidigt reser runt i världen.


Elizabeth ligger på badrumsgolvet och har ångest. Hon är strax över 30 och bor med sin perfekta man i sitt perfekta hus och lyckas inte bli gravid med de perfekta barnet. Ett barn som hon inte vet om hon vill ha. Vad vill hon ha? Vad är livet?
Till slut bryter hon upp, flyttar ut ur det perfekta huset, skiljer sig och efter långa månader av sorg drar hon ut på en årslång resa för att hitta sig själv. Hon väljer att tillbringa fyra månader vardera i Italien, Indien och Indonesien. Alla länder som börjar på bokstaven I som i jag på engelska.
På engelska heter boken Eat Pray Love vilket är en mycket bättre titel faktiskt eftersom det är precis vad boken handlar om.

Fakta:
Finsk titel: Eat Pray Love - omaa tietä etsimässä
Drama 2010
Walt Disney Studios Motion Pictures AB
Regi: Ryan Murphy
Huvudroller: Julia Roberts, James Franco, Richard Jenkins, Javier Bardem
Premiär: 08.10.2010
Tid: 2 h 22 min

Detta är en MÅSTE SE film!

















7 kommentarer:

Nina (Flo) sa...

Boken hör till de 20 böcker jag lämnat på hälft under de senaste 3 åren... :( Jag klarade inte av att läsa den, vet inte varför??

Pia - My Green Blog sa...

Oj! Det var ju intressant... men alla kan ju inte gilla allt och samma saker. På vilket språk var boken? Jag tyckte att den svenska boken var utomordentligt bra översatt. Ibland kan översättningar vara så dåliga att man inte vill läsa pga. av det.
Tänker du ge filmen en chans?

Nina (Flo) sa...

Jag hade boken på originalspråk, antar jag, alltså engelska. Läser obehindrat engelska, så språket var knappast orsaken. Men vissa böcker som syrran gillar (just den här, fick den av henne) förstår jag mig inte alls på, medan andra är helt super... Det är nånting i när det går _för_ sävligt framåt... Flo's tålamod räcker liksom inte till ;)

Historien i sig var ju intressant. Ska absolut ge filmen en chans!

Pia - My Green Blog sa...

Kanske du klarade av maten i Italien men gav upp i Indien under någon meditation? Ja, vi är ju som tur är olika vi människor ;)

Anonym sa...

Jag såg filmen idag och blev nog lite besviken. Filmen var inte boken trogen - och inte lika bra eller djup. Helt ok som film, men inte lika bra om man förväntar sig att den ska motsvara boken...

Hälsn. mippe (Nina W:s syster)

Anonym sa...

Fin blogg du har förresten! :)

Hälsn. mippe

Pia - My Green Blog sa...

Hej Mippe!

Välkommen till My Green Blog och tack för kommentarerna!

Det var lite det jag befarade, att filmen skulle få platt fall efter att boken upplevt som så bra. Det brukar gå så. Hoppas att de som inte läst boken gillar filmen då. Jag skall nog också se den men jag väntar tills "rusningen" avtagit.

Kul att du gillar min blogg och hjärtligt välkommen igen! Det är så roligt att få kommentarer, synpunkter och tips :)

Ha en bra dag
önskar
Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...