Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

fredag 24 september 2010

Rumsväxter för kropp och själ

Ett enkelt och trevligt sätt att ta hand om oss själva är att inreda med luftrenande växter. Många växter, såsom exempelvis Dracena och Fredskalla hjälper till att skapa en sammanhållen inredning, men dessa två växter renar också luften och avdunstar vatten till sin omgivning. Växter gör oss mindre stressade samtidigt som de medverkar till att förbättra vår inomhusmiljö bl.a. genom att de frigör syre. När vi vistas bland växter minskar halten av stresshormoner och det mentala såväl som det fysiska välbefinnandet ökar. Rumsväxter minskar dessutom halten av flyktiga organiska ämnen i luften. Vanliga toxiner i luften som växterna bryter ned är formaldehyd, bensen och trikloretylen. Eftersom det  är lugnande för själen att vistas i gröna miljöer får man en hälsoeffekt på såväl kropp som själ genom att välja luftrenande växter till sitt hem och sin arbetsplats.
Att vara allergisk för rumsväxter är ovanligt men det är ändå vissa saker som det är viktigt för  känsliga individer att tänka på:

- att rengöra växternas blad regelbundet genom att torka med fuktig trasa eller dusch
- använd handskar och eventuellt munskydd när du handskas med växterna
- rengör och tvätta krukorna i samband med att du byter mylla
- använd självbevattnande krukor eller hydrokulturplantering (vattenodling)
- undvik att placera rumsväxter i sovrummet
- enligt de senaste testerna vid HUS hud- och allergisjukhus reagerar allergiker mest på   fikus, palmlilja (Yucca filamentosa), hibiscus och saintpaulia
- ibland kan även myllan orsaka problem genom att om den är väldigt fuktig blir den en bra grogrund för olika mögelsporer


 
Själen vårdar vi förövrigt genom att aktivera våra sinnen och genom att omge oss med sådant som får oss att mår bra. Dofta på den härliga akacian eller se på de vackra och färgglada ranunklerna och känn efter hur glädjen, skönheten och välbefinnandet sprider sig inombords.
Växter med goda luftrenande egenskaper och hög avdunstningsgrad
Guldpalm (Chrysalidocarpus lutescens)
Buskpalm (Rhapis excelsa)
Bambupalm (Chamaedorea erumpens)
Fönsterfikus 'Robusta' (Ficus elastica)
Banddracena 'Janet Craig' (Dracaena deremensis)
Murgröna (Hedera helix)
Findadelpalm (Phoenix roebelenii)
Bambufikus 'Alii' (Ficus binnendijkii)
Spjutbräken 'Bostoniensis' (Nephrolepis exaltata)
Fredskalla (Spathiphyllum Floribundum-gruppen)
 

Ampellilja (Chlorophytum comosum)  
Gullranka (Epipremnum pinnatum)

Effekten hos de olika växterna varierar när det gäller de fysiska, hälsomässiga aspekterna men när det kommer till de psykologiska effekterna är det bara våra egna preferenser som bestämmer vilka växter vi mår bäst av.
Växterna är levande varelser med ett eget energifält och de är precis som människan i det fallet att ju mer kärlek man ger dem dess bättre mår de :)




Foto: Flower Council of Holland







Källa: Medlemstidningen Allergia&Astma 4/2010, Din trädgård på nätet Odla.nu











2 kommentarer:

Nina (Flo) sa...

Ååå! Jag skulle älska härliga krukväxter, men jag kan inte med dem... jag tar livet av dem, varje gång. Undrens under så har jag ändå lyckats hålla en ormbunksaktig växt, typ en bräken, vid liv i vårt badrum i redan ca 2 år. Tack vare att jag kan vattna den medan jag borstar tänderna direkt ur glaset. Jag skaffade den för att få slut på orkidéerna min man hämtade hem med regelbundna mellanrum för att få dem att dö inom 3 månader. Nu har jag också en annan blomma, zamioculcas eller något sånt, där som jag fick av en väninna och det ser illa ut med den också. Fast jag försökt vattna den med bara 1-2 veckors mellanrum som jag fick rådet.

Hur ska jag månne lära mig det där med krukväxter? Ute kan jag blommor, men inte inne...

Pia - My Green Blog sa...

Nina, kul att du skrev en lång kommentar!
Grattis till att bräken-växten överlevt. Det är en bedrift i sig :)
Jag har tyvärr ingen facit att ge dig men jag tror att det är som med mycket annat att lagom är bäst. Jag har själv märkt att det har stor betydelse hurdana ljusförhållanden man har i sitt hem, vilka väderstreck som finns representerade och naturligtvis temperatur, luftfuktighet och skötsel. Vi kommer ju nästan in på TCM nu... Nåja, växterna anpassar sig ju naturligtvis i viss utsträckning ganska väl men det syns ju nog om så småningom om det brister på något område.
Jag själv har alltid älskat krukväxter, sedan liten. Jag går ändå inte till överdrift i skötseln utan vad gäller bevattning så använder jag "fingerregeln" som min mamma lärt mig. Man känner på myllan med ett finger. Om den är fuktig låter man bli att vattna. Om den är torr så vattnar man. Kloka mödrar! Så vattnar man hellre ordentligt ibland än lite och ofta. Jag tror också att växterna tycker om regelbundenhet så jag brukar gå en runda på söndagar och vattna dem som behöver vattnas. Näring ger jag ibland på våren och sommaren. Jag går mycket på känsla!

p.s.
Zamioculcas kallas även garderobsblomma. Den behöver nästan inget ljus alls och minimalt med vatten. Jag brukar glömma bort min och vattnar kanske 1 gång i månaden :)
d.s.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...