Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

tisdag 7 september 2010

Faktiska fynd

Vid mitt senaste besök i huvudstaden beslöt jag mig för att insupa litterär atmosfär i en stor känd bokhandel. Jag älskar böcker och den stämning som finns i vissa bokhandlar och passar därför på alltid när tillfälle ges. Jag hade inte planerat att inhandla något speciellt men i den rätt så välsorterade svenska pockethyllan kallade två titlar på min uppmärksamhet. Jag tror mig ha gjort en bra investering för 12,70 euro. När jag har läst böckerna får ni kära bloggläsare ta del av vad jag tyckte om dem. 

Den första boken vars titel ropade på min uppmärksamhet är:

GLÄDJERAPPORTEN Goda nyheter om vår värld
Författare: Angelöw Bosse
Förlag: Natur och Kultur Direkt
Utgiven: 23.11.2009

ÄR DU TRÖTT på mediernas eländesorienterade nyhetsförmedling? Vill du ta del av de goda nyheterna också – vill du veta vad som blivit bättre och få en ljusare bild av världen? I Glädjerapporten beskriver Bosse Angelöw hur vi går mot en friskare, lyckligare, fredligare, rättvisare och givmildare värld. Det återstår förvisso åtskilliga problem som fortfarande behöver lösas. Glädjerapporten handlar därför också om vad vi, var och en, kan göra för att världen ska bli ännu bättre såväl på det personliga som på det globala planet. Genom att lyfta fram de goda nyheterna, den positiva utvecklingen och de goda exemplen kan vi må bättre, stärka tron på framtiden och få mer kraft att gå vidare åt rätt håll.

Den andra boken fångade också min uppmärksamhet direkt men först i lite negativ bemärkelse. Min tanke var att "inte en dietbok igen!". När man bläddrar lite i den så märker man att denna bok har ett annorlunda grepp om ämnet än jag tidigare stött på och framförallt det som tilltalade mig var att man utgår från att fast vi alla är människor så är vi unika och var och en behöver underlätta för sin egen kropp att fungera på bästa sätt. Författaren erbjuder inga superlösningar utan utgår från vad som kan få den egna kroppen att reparera sig själv . Det i sig tycker jag låter mycket intressant!

ÄT VAD DU ÄR Handbok för nutidsmänniskan
Författare: Bülow Eva
Förlag: Anderson Pocket
Utgiven: 05.05.2010

TROTS ATT VI ALLA består av samma anatomiska byggstenar och lyder under samma naturlagar så är vi olika. Vi är alla unika. Därför fungerar inga av de tusentals universallösningar vi möter i reklam, tidningsartiklar och böcker. I den här boken utgår Eva Bülow istället från vad som kan få kroppen att reparera sig själv, att hitta idealvikten och undvika moderna sjukdomar och halsbränna, uppblåsthet, magproblem, värk och högt blodtryck. Inget piller i världen kan ta över kroppens roll. Därför är vår främsta uppgift att underlätta för vår egen kropp att fungera på bästa sätt.


Foto: My Green Blog - Pia








Efter bokfynden kände jag mig mer än nöjd och var nästan på väg ut när jag kom ihåg att jag behöver ett anteckningshäfte. Som grädden på moset hittade jag detta ekologiska häfte som är tillverkat av bananpapper :)


Foto: My Green Blog - Pia

















6 kommentarer:

Anonym sa...

Indoktrinering.
Kort sagt: ett liv år ut och år in i ett och samma samhälle gör att man mycket snart utsätts för " frivillig hjärntvätt" i ett otal former. Man blir både blind och döv för självständigt tänkande och för impulser utifrån.
Förmågan att kritiskt betrakta vår egen lilla vardag von Oben är dock berikande på många sätt.

Det fina är att vårt samhälle ger oss fritt val.

Pia - My Green Blog sa...

Tyvärr förstår jag inte alls kommentaren. Var vänlig och förtydliga dig om detta har att göra med mitt inlägg och om du vill att jag och andra läsare skall förstå din tankegång.
Tack i alla fall för besöket Anonym :)

Anonym sa...

Bra med böcker som behandlar nyheter i medier, företagsreklam, skolning, kutymer i ett samhälle etc.
Följer vi slentrianmässigt allt det som serveras oss, blir vi trendföljare utan egen vilja. Vi tror på eländet, vi äter ohälsosamt, vi lever inte i harmoni med naturen, vi glömmer alla gamla goda sanningar och förmår inte heller nyskapa vårt samhälle och våra liv.

Men så illa står det inte till.
Inte dess krångligare.

Pia - My Green Blog sa...

Tack för belysningen av kommentaren. Det förtydligade ståndpunkten betydligt.
Vilken tur att vi kan tänka själv! Synd om dem som inte kan det och inte ifrågasätter och inte använder sin fria vilja. Det som dock är helt klart är att människan behöver ständigt påminnas om det som hon redan vet för saker tenderar att falla i glömska!
Må så gott och tack för besöket :)

Maria Björkman sa...

"Glädjerapporten" har jag och bläddrar i, ibland. Jag tycker den är utmärkt som motvikt till det gängse nyhetsflödet.

Och exakt ett sånt bananblock har jag på jobbet just nu, jag köpte det faktiskt på ICA Maxi!

Pia - My Green Blog sa...

Det var just det som var min tanke med "Glädjerapporten". Man kan inte ha för mycket glädje i sitt liv och jag vill ta del av all glädje jag kan. Nyheterna på tv är jag så trött på, det är väldigt sällan jag tittar nuförtiden och det är ett medvetet val.
Vi tycks ha samma smak i mångt och mycket. Kul!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...