Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

söndag 5 september 2010

Suverän ekostädning

Städningen blir mycket roligare när man ger sig själv tillåtelse att vara kreativ och hitta på egna lösningar. Äkta ekostädning kan ske med t.ex. med ättika, citron och matsoda. Alla vanliga rengöringsmedel belastar miljön. En del mera och andra mindre. Dessutom är många  skadliga för hälsan. Samband har påvisats till allergier, hud- och luftvägsirritationer samt astma. En alltför steril omgivning är en annan orsak till att allergier är så vanliga i dag. Vi mår inte bra av överdrivna hygienkrav. Ättika, citron och matsoda är naturliga ämnen jämfört med kemikalier som kan ingå i starka specialrengöringsmedel. De naturliga medlen fungerar bra i städningen om du dessutom tar till lite manuella manövrar.  


Ättika som allrengöringsmedel 
Ättika lämpar sig för rengöring av de flesta ytor i hemmet. Pröva ättika till fönstertvätt 
(1 del vatten/1 del ättika), rengöring av koppar (blanda lika delar mjöl, salt och ättika) och till att avlägsna kalkavlagringar från kaffekokare och ångstrykjärn (1 del ättika/2 delar vatten). Späd alltid ut ättika med kallt vatten eftersom ättikan avdunstar om vattnet är hett.  


Avkalka kaffekokaren
Blanda 1 kopp ättika och 1 kopp vatten, låt rinna igenom kokaren. Skölj genom att upprepa proceduren med enbart vatten två gånger.

Billigare tvättlösning
Blanda en svag lösning av vatten och diskmedel i en sprayflaska. Lösningen är behändig att använda t.ex. då du skall torka av ett bord eller om du diskar under rinnande vatten. En blandning av tallsåpa och vatten ger en frisk doft.

Mörk beläggning på strykjärnet
Om du fått mörk beläggning på strykjärnet kan du hälla lite ättika på ett stort fat och ställa järnet på fatet. Låt stå över natten och skrapa sedan bort beläggningen med en smörkniv av trä. Tvätta och torka väl.

Rengöring av kopparföremål
Strö fint salt över och gnid.

Rengöring av termos
Termosen blir ren om du lägger i några krossade äggskal tillsammans med lite vatten. Skaka ordentligt, häll ut blandningen och skölj. Ett annat sätt att rengöra termosen är att fylla den med hett vatten och 2 msk matsoda. Låt blandningen stå ett par timmar och diska därefter termosen. Du kan också hälla 1 msk fint salt i termosen tillsammans med kokhett vatten. Skaka om och låt blandningen stå över natten.

Repor på möbler
Repor på polerade möbler blir mindre synliga om du gnider dem med linolja.

Rostfläckar på metall
Rostfläckar på metall försvinner om man gnider fläcken med en delad lök.

Skinande stekpanna
Om maten fastnat i stekpannan kan du strö salt i den torra pannan och därefter gnida med hushållspapper. Pannan blir blank och fin.

Smutsig hinna i blomvasen
Inuti vasen bildas ofta en hinna som kan vara svår att få bort. Gör en ”gröt” av salt och ättika och låt den stå i vasen ca en halv timme och rengör sedan.

Tekoppar och tekannor
Beläggning som bildats i tekoppar och -kannor rengör du med en fuktig trasa doppad i matsoda eller salt. Skölj väl efteråt.




3 kommentarer:

Maria Björkman sa...

Fina tips, en del nytt. Tack! Måste fråga - vet du något om detta med tvättnötter? Funderar mycket kring att kunna tvätta mer miljövänligt.

Pia - My Green Blog sa...

Har provat mig fram och nu är jag supernöjd användare av Ecover vad gäller tvätt- och sköljmedel. Jag har specialbehov så till vida att jag är atopiker och allergiker så jag behöver använda medel som min hud, min andning och näsa är nöjda med. Helt doftfria medel tycker jag är lite tråkiga men dessa har mild naturlig doft från aromaoljor. Jag vet att det pågår en debatt om huruvida Ecover är så ekologiska som man tror...jag följer den med intresse. Min hud säger mig att medlet är bra för annars reagerar huden direkt!

Min erfarenhet av såpnötter är tyvärr inte så bra. Jag var så glad när jag hade köpt nötterna och full av iver. Den ivern avtog snabbt! Av någon anledning missfärgades mina vita kläder och fick en gulaktig ton. Jag har inte vågat använda nötterna efter det och har en stor påse kvar i skåpet! Jag har vänner som har delad uppfattning om såpnötterna. Vissa gillar dem skarpt och använder dem regelbundet. Andra tycker att de är jobbiga och klarar inte av dem. Men det är bara jag som fått gul nyans på kläderna...om någon har liknande erfarenhet eller vet varför så lämna en kommentar.

Maria Björkman sa...

Tack!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...