Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

måndag 19 juli 2010

Ökat intresse för att odla själv

Jag är på väg ut för att vattna mina odlingar. Det är en skön syssla på kvällen. Jag brukar vattna och gödsla och prata lite med växterna. Så plockar jag om dem rätt mycket. Tar bort vissna blad och sånt.

Det är med stor förtjusning jag har märkt att intresset för att odla grönsaker och blommor har ökat markant. Det finns säkert fler orsaker till det. Dels så vet man hur och var man odlat och behöver inte ifrågasätta grödans ursprung. Så sparar man pengar. Man får något trevligt att pyssla med. Att odla ökar vår förståelse för allt levande och gör våra band till Moder Jord starkare. Det behöver inte vara stor odlingsareal eller märkvärdiga anläggningar alls. Odling i krukor på balkongen fungerar utmärkt. Har man ingen balkong kan man odla i ett fönster i stil med Windowfarms. Det har blivit väldigt populärt att odla egna grödor även i storstäder och bland hotell och restauranger. T.ex. Restaurang Savoy odlar ekologiskt uppe på taket i Helsingfors.

Jag odlar mest olika sorters sallat och örter som plocksallat, ekblads-, romaine-, röd Salanova, rucola, frisée och Lollo Rosso. Oregano är min favoritört som jag använder i det mesta. Så odlar jag timjan, gräslök, persilja, dill och koriander. Basilika har jag inte varit så förtjust i men efter ett besök hos de ekologiska odlarna Juholan Puutarha i Svartå blev jag så inspirerad att jag beslöt mig för att prova. Basilikan växer och frodas och doftar jätte gott. Jag har 6 olika sorter. Jag har använt den i sallad men för övrigt är jag lite dålig på användningsområden. Har ni tips så får ni gärna dela med er :)

2 kommentarer:

Nina (Flo) sa...

Tips för basilika: ät med tomater och olivolja (och mozzarella eller annan ost), eller laga pesto! Den som inte äter spaghetti kan använda peston till kött eller fisk eller vad som helst...!

Odling rules! Det är sååå kul. Själv har jag tomater, gurka, paprika (ännu inga blommor där :() sallad, rucola, dill, persilja, basilika, grönkål, ärter, bönor, zucchini, potatis, lök, jordärtskocka.

Pia - My Green Blog sa...

Hjärtligt tack för kommentaren Flo!

Salladen är ju en favorit men att pesto passar på annat än pasta, det hade jag inte tänkt på. Vad bra.
Jag tycker att du låter som ett proffs i odling. Vilket fantastiskt fint grönsaksurval du har! Jag har odlat på friland i många år men aldrig tänkt på grönkål eller jordärtskocka. Där ser man...allting är möjligt!

Ha en bra dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...