Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

måndag 26 juli 2010

Pigg som en lärka och förstörd nattsömn

Det är ett känt faktum att vi finländare är duktiga kaffedrickare. Även jag älskar kaffe. Jag är i alla fall medveten om att kaffe inte kan anses vara hälsosamt. Jag brukar aldrig dricka kaffe på kvällen för jag vet att det kan störa sömnen. Jag uppskattar en god natts sömn och jag vet att kroppen behöver god sömn för optimal återhämtning. Men här sitter jag nu och bloggar mitt i natten, pigg som en lärka pga. en kopp kaffe. Jag beslöt mig för att det är onödigt att ligga kvar i sängen och grubbla. I stället kan jag förena nytta med nöje och skriva lite medan jag sedan kanske så småningom blir trött. Vad kan man annars göra om man råkar ut för tillfälliga sömnsvårigheter? Jag kommer att tänka på några praktiska tips:
  • Acceptera att du kommer att få mindre sömn inatt. Det kanske leder till en jobbig dag imorgon. Det är inte hela världen! Genom att acceptera detta faktum utesluter du att bli stressad. Man kan bli stressad över att man inte kan somna och kan inte somna för att man är stressad. Strunta i att försöka. Njut av att du just nu kan göra vad du vill.
  • Drick ett glas mjölk eller en mugg varm choklad.
  • Lyssna på stillsam musik eller någon avslappnings CD. Helst musik som du kan utan och innan och som inte kräver någon uppmärksamhet.
  • Ha penna och papper bredvid sängen. Har du tankar som cirkulerar i huvudet så är det bättre att skriva ner dem i stället för att vara rädd att glömma dem. Vissa människor får sina bästa idéer när de försöker somna, fortsätt med det men skriv ner dem först och släpp taget om dem sedan för att kunna somna.
  • Tänk på ett ämne som är lagom engagerande och bara det. T.ex. exakt hur dina morgonrutiner kommer att vara och vad du kommer att äta till frukost. På så sätt håller du dig borta från stressande ämnen men tråkar ut hjärnan tillräckligt för att den ska koppla av.
  • Ibland är det bättre att stiga upp ur sängen och bryta mönstret genom att göra något helt annat istället för att ligga i sängen och grubbla.T.ex. lösa korsord eller läsa en tidning.
Om du ofta ligger vaken eller har andra ständigt återkommande sömnproblem behöver du få hjälp att ta reda på orsaken. Stress är det största hotet mot sömnen.

Här följer några rutiner som kan vara bra för att kontinuerligt förbättra sömnkvaliteten och förbättra dygnsrytmen.

  • Stig upp samma tid varje morgon.
  • Ta ingen tupplur under dagen.
  • Undvik koffein i alla former.
  • Arbeta inte i sängen. Då förstår inte hjärnan skillnad på aktivitet och vila.
  • Se till att sovrummet är vilsamt inrett utan tv och annan elektronik och att det är tillräckligt mörkt i rummet.
Om sömnproblemen är långvariga kan läkarvård behövas. Kroniska sömnproblem kännetecknas av att man haft svårt att sova under minst tre veckor och minst varannan natt.

    Inga kommentarer:

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...