Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

måndag 21 februari 2011

Älska ditt jobb och ha roligt!

Jag har funderat mycket på dethär med jobb. Hur vanligt är det att man verkligen gillar det man gör på jobbet? Vad tycker du om ditt jobb? Är det intressant? Har du roligt? Finns det verklig glädje i det arbete du utför?

I det här sammanhanget är också meningsfullt ett bra ord. Så känner jag, att det borde vara. Men alla har det inte så. En del kanske inte funderar så mycket på det. För dem är jobbet eventuellt mera en rutin och ett sätt att tjäna pengar, för att sedan kunna ha en rolig och meningsfull fritid. Andra kanske vantrivs varje dag på jobbet men kan eller vill av olika orsaker inte ta sig ur det. Någon kanske vill mycket, men får ingen början på det. Vi kan agera väldigt individuellt i dessa frågor.
 
Men om du känner att något gnagar och skavar när det gäller jobbet, så kan det ju vara värt att fundera över det. Varför skall man nöja sig med det näst bästa när du kan låta ditt arbete vara ett naturligt förstahandsval. Du kan älska ditt arbete eller välja att arbeta med det du älskar att göra.


Försöker din inre röst säga dig någonting? Hur kan du göra för att lyssna?


Här är några tankekorn att bolla med:

Finner du verklig glädje i det liv du lever?
Lägger du ner ditt hjärta i det du gör?
Är arbetsmiljön fräsch och inspirerande?
Gör det du ska göra med kärlek och glädje!
Hurdan är inställningen? Se till att du har rätt inställning!

Känner du att du behöver jobba med någon av punkterna där du befinner dig i livet just nu? Vilken isåfall? Arbetsglädje, livsglädje, att vara helhjärtad och sann mot dig själv och andra. Att göra saker i glädje och kärlek?  Behöver du kanske jobba med din inställning rent allmänt till företeelser och människor eller kanske till dig själv?

Här är det frågan om ditt liv och det är ditt ansvar att göra det bästa av det.
Du har alla svaren inom dig. Lyssna till ditt hjärta. Du vet. Prova. Gör det! Öva, öva, öva!


  • ät bra kost
  • drick vatten
  • andas
  • vårda sinne och själ
  • motionera
  • vila tillräckligt
  • Älska och ha roligt!










6 kommentarer:

Anonym sa...

du är så klok Pia ! Jag har alltid försökt se till att jag trivs och har roligt med dom jobb jag har. För det mesta har det lyckats. Att slänga in humor och kunna skratta åt sina egna idiotier hjälper också en hel del....
Kram till dej! Kalla

Pia - My Green Blog sa...

Härligt med en kommentar från min kära vän Kalla!

Ja, du är super lyckligt lottad med ett kreativt jobb som passar dig som handen i handsken. Njut av det!

Kram :D

Jemayá sa...

Det är nästan så håret börjar stiga på ända :) - för några veckor sedan skrev jag en kolumn om exakt dethär!! Jag har själv varit i den lyckliga positionen att jag letts till uppgifter som passar mig mycket bättre än det som jag då jobbade med. Så upplever jag det nu. Det har varit tajt ekonomiskt - men det har alltid löst sig, nästan mirakulöst i höstas :). I min livssituation just nu måste jag ha frihet att styra när jag gör vad - när jag sen jobbar är det inspirerande och uppfriskande som motvikt till det huvudsakliga - att ta hand om min mamma och son. Dessutom har jag lyckan att känna att det jag gör är meningsfullt! kram!

Pia - My Green Blog sa...

Härligt! Tack för att du delade med dig.
Alla har vi våra livsuppgifter och -situationer. Min uppgift, just nu, är att bara vara och ta det lugnt. Jag befinner mig i en uttömningsprocess där jag renas från ärftlig sorg och smärta för att sedan stegvis släppas fri i min skaparkraft. Nu skall jag lyssna till mitt hjärta, följa mitt hjärta, älska och älska villkorslöst.

Det kanske låter enkelt men jag kan säga att för mig har brytningsprocessen känts svår, mycket svår. Det är svårt att ha tillit att allting kommer att ordna sig. Att inte försöka styra och ställa och påverka situationen i någon riktning. Att släppa oron och ha tillit. Att bara vara utan att veta vart man är på väg är också svårt. Att ha tillit.
Ha tillit.
Amen.

Jemayá sa...

Pia: jag kämpar också med tilliten, men ju mer jag lär mig att slappna av, desto lättare blir det att leva och saker och ting löser sig "av sig själv". Jag tror också att jag har en stor kreativitet där långt under någonstans, som ännu väntar på sin tid. Allt har sin tid...du låter så himla klok! Stor, varm kram och änglavingars smek!

Pia - My Green Blog sa...

Tack Jemayá för dina vackra ord. Du är nog mycket klok du också!
Jag har faktiskt den senaste tiden kunnat känna av betydligt bättre avslappning och enkelheten i tillvaron som sedan leder till att allt ordnar sig. Jag har ju dessutom en fenomenal förebild här hemma, ett snällt lejon som aldrig oroar sig.

Hjärtekram :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...