Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

onsdag 2 februari 2011

Livscoaching - ett nytt och positivt språk

Serien om livscoaching och att coacha sig själv startade i förrgår här i My Green Blog. 
Att nå sina mål kan ske relativt enkelt och snabbt men det kan också kräva en hel del och då tar det längre tid. Det beror ofta på hur motiverad man är innerst inne.

Vi börjar nu med det första steget. Att ändra sin tankegång från negativa spår mot positivt tänkande kräver arbete. Det är bra att öva på detta och konstant övervaka sina tankar och genast korrigera tankegången när man märker att det bär av åt fel håll. Så småningom börjar livscoachen inom dig att tala på ett nytt och positivt sätt. Du behöver få känna dig stöttad och uppmuntrad. I samtalen med din inre coach behöver fokuset sättas på sådant du kan göra och där du känner att du varit framgångsrik. Livscoachen hjälper dig att undersöka möjligheter att få hjälp, utveckla ytterligare färdigheter som du behöver eller utmanar dig att försöka med ett nytt förhållningssätt för att nå dina mål.
Med det nya sättet att tänka kan du visualisera dig själv som den person du vill vara. Detta fungerar oberoende av vad ditt mål innebär. Du kanske vill tacka nej till ohälsosam mat för att du har inlett ett hälsosammare liv eller du kanske vill hålla föredrag om ett intressant ämne men har kännt dig för nervös att våga stå inför publik.

Fortsättning följer. Under tiden kan du öva, öva, öva. Fokusera på det positiva. Sätt upp lappar med positiva budskap. Beröm dig själv när du gör något bra. Tänk vackra tankar om dig själv. Le åt dig själv i spegeln.












6 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan Pia,

Jag hittade dig via Tribe of many colors-forumet. Är även jag finlandssvensk kvinna boende i Vasa. På forumet heter jag Siri. Min blogg hittar du här: http://cafeconsciousness.blogspot.com

Roligt att träffas :)
Varma hälsningar,
S

Pia - My Green Blog sa...

Hej S!

Tack för att du tog kontakt. Vad roligt :)
Jätteintressant med din blogg också. Jag skall läsa allt från början till slut så fort jag hinner.
Nu kan vi ju utbyta tankar, härligt!

Bästa hälsningar
Pia

Maria Björkman sa...

Tack Pia, från och med nu är det bara positiva tankar som gäller. Nu ska jag öva några dagar, hoppas du väntar lite med nästa inlägg så man hinner med! ;-)

Pia - My Green Blog sa...

Ja, Maria!
Du hinner absolut öva i lugn och ro. Här tar det inte slut på ämnen att skriva om. Jag blir överöst av ängla-energi just nu som jag måste ge förtur åt, så nästa coaching inlägg kommer sedan när det är dags i sinom tid :D
Tack för besöket och varm kram!

Anna-Karin sa...

Hej Pia!

Tack för din varma kommentar till mig i min blogg, den gick rakt in i mitt hjärta och jag känner mig stolt att jag kunde ge dig en känsla av hopp med mina ord!

Att bli medveten om sina tankar är viktigt, tycker jag. Ofta går det att se saker ur en positiv synvinkel, det ger kraft, styrka och kanske t o m mod! :)

Allt det bästa önskar jag dig!

Kram/Anna-Karin

Pia - My Green Blog sa...

Tack för besöket och uppmuntran Anna-Karin! Mod...just det!

Allt det bästa till dig också!

Kram :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...