Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

söndag 13 februari 2011

Finlands bidrag i Eurovision Song Contest 2011

Låten ni hör spela här på bloggen är Da Da Dam som vann Finlands final i uttagningen till Eurovision Song Contest 2011. Massor med grattis till Paradise Oskar som i och med detta kommer att uppträda på Esprit Arena i Düsseldorf!
Bakom Paradise Oskar döljer sig 19-årige finlandsvenske Axel Ehnström. Psedonymen är hämtad ur Astrid Lindgrens ''Rasmus på luffen'' och är ett namn som Axel använt när han lagt ut låtar på nätet. 

Om låten “Da Da Dam” berättar han:
"Jag blev inspirerad av samhällsdebatten kring miljöproblemen och de stora gubbarna som gick på möten utan att åstadkomma något. Så jag skrev ihop en låt för att gnälla på dem helt enkelt".














Text:

Peter is smart, he knows each European country by heart

He likes to sit under an apple tree on his yard and wait for an apple to fall
When Peter is nine his teacher tells him that this planet is dying
That someone needs to put an end to it all
And so when Peter comes home he tells his mom


I'm going out in the world to save our planet
And I ain't coming back until she's saved
I'll walk my way to see the King and parliament
If they don't help, I'll do it by myself


I don't wanna be
Da da dam, da da da da da da, da da dam

Peter is young, he tries to talk but no one listens to him
Everybody's busy living and dying, not thinking about what they're doing

But look at the boy who went out in the world to save our planet
And he ain't coming back until she's saved
He walked his way to see the King and parliament
But they all turned their heads and walked away

Singin' da da dam, da da da da da da, da da dam
Da da dam, da da da da da da, da da dam

And now I'm going out in the world to save our planet
And I ain't coming back until she's saved
I'm walking in the footsteps that young Peter made
And everybody is welcome to join and sing with me

Da da dam, da da da da da da, da da dam
Da da dam, da da da da da da, da da dam
Da da dam, da da da da da da, da da dam




HJÄRTLIGT GRATTIS AXEL OCH LYCKA TILL!




 
 

4 kommentarer:

Pia sa...

Härlig låt! Den gör mig stolt över att vara finsk, vilket man inte alltid är i eurovisionsschlagersammanhang.

Kram till Dig!

Maria sa...

Vilken fin låt, den ska jag hålla på!! Kanske snor jag den och lägger på min blogg ;) Kram på dig!

Marina sa...

Jättefin låt! Ock så söt kille! jag vet åtminstone vem jag ska hålla alla mina tummar för i årets tävling!!

Pia - My Green Blog sa...

Tack för era kommentarer ♥ ♥ ♥
Det är tydligen många som gillar Axel!

Pia - inte visste jag att du är från Finland :D Nu har jag läst din profil ordentligt så nu är jag uppdaterad! Tittade också in till dina andra bloggar. Jösses, vad fina! Hur hinner du?

Maria - Varsågod! Sno på du, Axel bjuder :D

Marina - Ja, vi får hålla tummarna tillsammans när vi sitter i schlagersoffan :D

Ha det bra allihopa!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...