Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

söndag 15 augusti 2010

Avokadoolja - en trevlig bekantskap


Häromdagen gjorde jag en ny bekantskap. Nu undrar jag hur jag har klarat mig utan den såhär länge? Avokadooljan med sin mjuka och rika smak bjuder på en helt ny smak-upplevelse. Den har på kort tid erövrat hela jordklotet. I Finland har både S-kedjan och K-affärerna samt Stockmanns varuhus tagit in Olivado Limiteds kallpressade avokadoolja i sitt sortiment. I Sverige finns den att köpa på Coop och ICA.  
För oss nordbor är avokadooljan som solsken på flaska för att den innehåller mycket E-vitamin.
Det är vissa saker som är bra att tänka på när man handlar matolja:

  •  Köp aldrig en olja som är tappad på en klar glasflaska eller en plastflaska. Oljan förstörs av ljus, värme och syre som tränger genom plasten.
  • Även om priset är något högre ska man ändå välja en kallpressad, extra virgin oil. I den finns alla goda mikroingredienser kvar.
  • Om man köper en billig olja innehåller den kemikalier och har hettats upp under tillverkningsprocessen. 

Avokadololjan har en mildare smak än olivolja. Även barn gillar smaken och det är bra eftersom avokadooljan innehåller omega 6-fettsyra som är viktig för växande barn.
Omega 6-fettsyra är något som kroppen behöver men som den inte kan syntetisera själv. Avokadooljan innehåller inte heller kolesterol eller transfetter. 
Den har samma användningsområden som andra matoljor samtidigt som den framhäver råvarornas naturliga smaker. Avokadooljan passar lika bra till såväl kött och grönsaker som till fisk och skaldjur, kalla som varma rätter. Tillsätt oljan i dressingar, i marinader, att doppa bröd i eller ringla den över pastan eller salladen. Den kan också med fördel användas i smoothies för en fylligare och rikare smak. Kallpressad avokadoolja tål höga temperaturer, som vid grillning, utan att dess smak ändras eller att smaken på råvarorna ändras under tillagningen. Den passar också bra i marinader eftersom den tål en upphettning på 255° C, vilket är mycket högre än andra matoljor (olivolja bör exempelvis inte hettas över 190° C). Dess höga stekpunkt gör att den är idealiskt när man till exempel steker/grillar kött eller wokar grönsaker.





6 kommentarer:

Nina (Flo) sa...

Låter gott! Jag läste faktiskt i våras på Facebook i en bekants status att den var jättegod också, men så glömde jag testa.

Ett par kommentarer - omega-6-fettsyror får de flesta av oss för mycket av, så jag tror nog inte att den största nyttan med olja ligger i dem. Och så om olivolja och upphettning - jag har hört att jungfruolivolja inte ska upphettas mer än till 70 grader, den är ganska känslig.

Pia - My Green Blog sa...

Jag håller inte riktigt med om det du skriver om jungfruolivoljan. Jag har i många år använt den i ugn t.ex. på ugnsgrönsaker och det går bra. Det är bara det att experterna säger att dyra kallpressade olivoljor innehåller smak- och näringsämnen som kan förstöras vid upphettningen och därför kan det anses vara slöseri av fin råvara. Tänk på t.ex. grekerna - de har i årtusenden använt olivoljan till allt!
Att vi får i oss tillräckligt med omega-6 har du helt rätt i. Tack!

Pia - My Green Blog sa...

Ännu ett tillägg:
Det lär ha betydelse var avokadon odlas. Olivados avokado som odlas i tempererat klimat i Nya Zeeland, innehåller en lägre andel mättat fett än avokado som odlas i ett tropiskt klimat.

Anonym sa...

Bra att också en annan kålsupare lär sig något nytt !

Nina (Flo) sa...

Ja Pia, om olivoljan... jag steker också i olivolja! Dock inte "hårt", utan milt. Det jag skrev var nånting jag hörde på kursen jag gick. Det var inte tal om nyttoämnen, utan att själva oljorna börjar oxidera i över 70 graders hetta, och tappar sin nytta. Jag har nog inga vetenskapliga bevis på det, så jag kan ge mig om nån annan har! Själv har jag märkt en besk smak endast vid hårdstekning, inte ännu vid 70-100 grader, typ.

Den oljan de stekte i för tusen år sedan - den var kanske inte jungfruolja? Varför skulle den ha varit det?

Trots det rekommenderar jag personligen stekning i smör eller kokosolja, och olivolja helt "raakana" (rå).

Pia - My Green Blog sa...

Tack för kommentarerna!
Anonym:
kul att kunna vara till nytta :)
Flo:
Jag håller helt med dig om att steka i smör eller kokosolja och att använda olivoljan som sådan. Det är helt superbra. Numera så har jag då utökat urvalet med avokadoolja. T.ex. för sallad har jag en sprayflaska med blandningen 50-50 oliv- och avokadoolja. I ugnen som t.ex. på ugnsgrönsaker eller potatisklyftor kommer jag nu att använda avokadoolja och testa ett tag framöver. Rätta mig om jag är ute och cyklar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...