Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

söndag 15 augusti 2010

Fynd: Glutenfritt bröd - Vuohelan Herkku

Jag gjorde ett fynd häromdagen. Handlade hos Prisma och vandrade mellan brödhyllorna i jakt på bröd åt min sambo. Mitt i allt fick jag syn på något som sannerligen fångade mitt intresse. Det var färskt glutenfritt bröd. Jag är så van vid att allt glutenfritt bröd finns i frysdisken att jag inte ens tittat i färskbrödshyllorna de senaste åren. Jag har ganska långt slutat äta bröd men i sanningens namn måste jag säga att det var gott att smaka en färsk fralla. Nu har jag testat 3 sorter (Hapan ohut revitty, Tattarisämpylä och Juusto-tattis sämpylä) och kan varmt rekommendera dessa produkter. Företaget heter alltså Vuohelan Herkku och deras hemsida är: www.vuohelanherkku.fi. De valdes till årets glutenfria företag 2010 av Celiakiförbundet i Finland.  Deras bröd är bakat på bovetemjöl, rismjöl och/eller havre. De har också ett produktmärke Farina i vars produktutbud finns glutenfritt mjöl och annat för att baka själv.
Det som är synd är att deras färdiga produkter innehåller socker, farinsocker eller sirap. Jag har nu skrivit till dem för att ta reda på om de har sockerfria produkter och varför de använder socker i sina produkter.
I Finland saluförs produkterna av S-kedjan och K-affärerna samt Stockmanns varuhus. Återförsäljarna finns på företagets hemsida men på Åland hittade jag ingen återförsäljare så ni får väl be t.ex. Kantarellen att ordna det.
Idag rostade jag en Juusto-Tattis fralla och bredde på av min egen Pesto Verde till frukost. Mums!

Foto: Vuohelan Herkku - Tattarisämpylä/Bovetesemla






Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...