Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

onsdag 6 oktober 2010

Stora flygplan bra för miljön?

När man diskuterar klimat- och miljöfrågor är flygtrafiken alltid på tapeten. Det sägs ofta att allting löser sig om vi minskar på flygandet.
För varje ny flygplanstyp har tillverkarna gjort planen bränslesnålare men mest pga. att konkurrensen ökat och kostnaderna måste minskas. Nuförtiden finns även påtryckningar från den stora allmänheten som blir alltmer miljömedveten och högljudd samt kravet från politikerna. Man kommer att inom en snar framtid börja kräva renare plan med mindre miljöpåverkan. När man vill spara på energiförbrukningen handlar det inte bara om nya bränslen och effektivare motorer eller lättare material. Det handlar även om större flygplan. Ju större flygplan dess mindre utsläpp. 
Den miljövänligaste flygplanstypen är för tillfället även världens största passagerarflygplan Airbus superjumbo A380. Den har nästan 80 meter mellan vingspetsarna och har plats för 850 passagerare i sitt grundutförande men tar oftast 525 eller 538 passagerare. Planet har oöverträffad bränsleeffektivitet, det förbrukar mindre än 3 liter flygbränsle per flygsäte per 100 km. Det är samtidigt betydligt tystare än alla andra medelstora och stora passagerarflygplan. 
Den första A380:n levererades till Singapore Airlines år 2007, nästan två år försenat. Den trafikerar nu rutten Singapore - Sidney. Hittills har 37 st. A380 plan levererats till dem som idag har plantypen i sin flotta och de är Qantas, Singapore Airlines, Air France, Lufthansa och Emirates Airlines. År 2010 har man planerat att leverera totalt 20 plan till.

Hur tror du att resan det kommer att se ut i framtiden? Om t.ex. 20 år? Reser vi mer eller mindre och i såfall hur?






 

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hela den enorma trafiksektorn är en miljöbov.Stor sådan. Inte bara flyg, båt, tåg och bilism. Ej heller bara persontrafik utan också frakttrafik i olika former.

Egentligen är det fel att fokusera problemet bara på den nu så aktuella jumbon.

Men vi är nu sådana att vi inte bara kan gå sysslolösa hela dagen, utan vi behöver logi,föda,service och program. Det skapas genom arbete och produktion, och det sliter på miljön.

Det finns väl ingen annan möjlighet än att efter hand nedbringa utsläpp och slitage på miljön. Det är ett långsamt arbete.

Pia sa...

Hej och tack för kommentaren!
Min avsikt är inte att fokusera problemet på jumbon utan tvärtom belysa att det faktiskt görs långsamma framsteg mot miljövänligare flygning men också att påpeka att flygplanen samtidigt blir större. Det kan ju innebära andra risker i stället. Det är även klart att hela trafiksektorn innebär stor miljöpåverkan. Denna gång valde jag att skriva om flyget. Kanske jag inte var tillräckligt tydlig där.

Anonym sa...

Precis.

Avsikten var närmast att peka på att den allmänna diskussion som förs i medier oftast fokuserar på en enda sak, dvs. den aktuella toppen på isberget, istället för att behandla hela problematiken.

Men det skadar inte att peka på hela kokakan.

Anonym sa...

Jag är imponerad över mängden och bredden av ekologiska aspekter som du plockar fram.Resandet i framtiden kommer nog inte att minska, klotet har redan krympt så mycket att folk är vana att ta sej till ställen all around the world.Folk bosätter sej halva året där och halva året här, studerar, jobbar, pendlar...Jag är bergsäker på att tekniken inom trafik kommer att utvecklas hela tiden till mera alternativ, mera miljövänligt. Samtidigt ökar säkert fritidsresandet inrikes och inom närmiljö.Under vår livstid kommer att skapas unik teknik och resandeformer, som vi inte ännu känner till.Vem kunde ha trott för 25 år sedan att en liten 2,5 cm sticka innehåller musik, bilder, text, filmer etc.Och att man kan ta den stickan runtom i världen o "tokka" i en burk för att få en upplevelse...jaa,a och mycket annat som är vardagsteknik idag. Katri

Pia sa...

Hej Anonym och Katri!

Roligt med synpunkter och kommentarer på bloggen. Skulle önska mera sådant men ni är i alla fall beundransvärt duktiga som följer och kommenterar flitigt :)

Hela trafikproblematiken ur miljöbovs-aspekt är nog en väldigt stor kaka att behandla. Jag undrar om det görs något ur ett så brett perspektiv? Är det inte så att varje delområde arbetar med sin egen miljöutveckling?
Jag trodde inte heller att vi kommer att minska på resandet men "experterna" förutspår att det kommer att ske en förändring och att vi kommer att resa på andra sätt, bl.a. lokalt och virtuellt i framtiden.
Det ni!

Anonym sa...

Exempel på hur gröna vindar smyger sig in i transportbranschen finns det gott om. Ett danskt containerrederi upptäckte att man på Madagaskar hade gömt partier med fridlyst rosenträd i lasten. Man upphörde helt enkelt med trafiken på den hamnen.

Den typen av fanbärare behövs i alla branscher.Men man kan befara att sådana tillvägagångssätt ännu så länge utgör undantag. Men den dag realiteter och ekonomi talar för gröna värden, vänder vinden allt hastigare.

Pia sa...

Vissa saker är inte kloka! Vinden vänder hastigt, det har du rätt i. Jag märker det beträffande de ekologiska produkterna. De ökar i allt snabbare takt på butikshyllorna. Även de stora kedjorna får nytt ekologiskt i sitt utbud. K-butikerna är jätte bra på märkningen med stora gröna Luomu-prislappar. S-kedjan är sämre på märkningen med väldigt liten Luomu- text på vanlig prislapp. MEN ökningen gäller allt annat utom grönsaker och frukt. Om det finns någon ekologisk frukt att tala om på hyllan så är det t.ex. äppel från Chile. Om vi föredrar att äta giftfria produkter varför måste vi då äta äpplen som är transporterade över halva jordklotet?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...