Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

onsdag 13 oktober 2010

Smaktest: Ekologisk läsk

Whole Earth Organic Sparkling Lemonade innehåller kolsyrat vatten och är smaksatt med juice från äpple och citron och sötad med agavesirap.
Läsken innehåller inga färgämnen, konserveringsmedel, sötningsmedel, koffein eller socker och är förstås ekologisk!

Tillverkare är Whole Earth Food i England och marknadsförare i Finland Oy MakroBios Ab.

I ärlighetens namn så trodde jag inte riktigt på denna produkt. Jag dricker mest vatten och har inget behov av att dricka läsk men jag var nyfiken och köpte en testburk för att ta reda på fakta.

Mitt betyg är: fruktansvärt gott! Så brukar jag säga när jag verkligen gillar smaken. 
Läsken var verkligen sparkling - väl kolsyrad och smaken var nästan som mjödsmak men utan jäst. Kombinationen citron och agavesirap fungerar mycket bra smakmässigt. 


Jag köpte min burk på en trevlig vegetarisk restaurang och café i Åbo som heter Eliksiiri och finns på Köpmansgatan 8.  

Jaha...min glädje var inte så långvarig. Jag tittade på MakroBios hemsidor för att se vilka smaker de importerar. Det finns fem smaker men tydligen har de nu bytt ut agavesirapen mot majssirap. Det förändrar denna produkt totalt. Agavesirap har en underbar smak och dessutom väldigt lite påverkan på blodsockret så det anses vara en hälsoprodukt. Majssirap däremot höjer blodsockret i höjden direkt, den kan vara genmanipulerad och den bryts ner i levern, på samma sätt som fruktos vilket kan ge fettinlagring och ökad risk för lever-problematik. Vad synd!
















Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...