Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

lördag 16 oktober 2010

Vårblomster och drömmar

Idag har jag satt blomlökar i jorden. Det var verkligen i sista stund kan man säga. När jag var färdig började det snöa och så kom det lite hagel också. Nu sitter jag här med en kopp grönt te och rosiga kinder och känner mig väldigt nöjd. 
Jag har länge drömt om att åka till Holland på våren och beskåda blomsterprakten men av någon anledning glömt bort den drömmen de senaste åren. Nu kom jag ihåg den igen. Ja, varför inte, klart att vi skall åka dit :)


Hos oss på gården blev det nu två sorters scilla eller blåstjärna som de väl också kallas - Scilla forbesii och Scilla siberica och pärlhyacinter och så narcisser förstås. Narcisserna är en mix av olika sorters enkla och en mix av olika sorters dubbla narcisser. Totalt planterade jag 180 lökar! Min käre sambo hjälpte till lite med att ställvis bära jord och torv. De flesta planterade jag i gräsmattan. Jorden där är underbart näringsrik och maskarna riktigt välmående. Jag vågar inte riktigt plantera tulpaner för här är gott om harar. Jag har för mig att harar gillar tulpaner. Jag testar nu dessa sorter först för jag tror inte att narcisser är så goda.
En del av lökarna är väldigt strategiskt placerade. Jag kommer att kunna sitta på ett visst ställe och i lugn och ro titta ut genom fönstret och beundra blomsterprakten. Det ni!




 visitors from the Keukenhof looking at flowerfield



Bild högst upp: www.odla.nu

















3 kommentarer:

Ulla sa...

härligt med vårminnen nu när det blir som värst (tycker jag)! Jag har också planterat tulpaner, krokusar och ...ja det var en liten sort till, men kommer inte ihåg vad den hette :). Det goda med denna årstid är att allt det man inte hann åtgärda nu helt enkelt vissnar bort :), nya tag igen till våren! kram! ps. också indiska -fan!

Anonym sa...

Vad smart att du funderat ut hur du ser blommorna från fönstren.Skrev igår en lång kommentar om indiska terapin, men så försvann den..anyway var i onsdags till Indiska o handlade åter av en o samma tunika i nya färger. Har 5 olika färger till alla årstider.Idag blev det hälsomässa och jag kan inte prisa tillräckligt Paula Heinonen och hennes föreläsning, hon är toppen och vet o kan massor, o framförde så man fick yla av skratt o tårarna spruta. Hon är minsann en färgstark personlighet.Hon håller på att bygga om sina websidor, dit kommer snart en massa viktig kostinfo www.prohealth.fi
kram Katri

Pia - My Green Blog sa...

Roligt med likasinnade Indiska kompisar! Nu när den mörka tiden snart är här så får man se till att belysa den med just sådana upplevelser och inspiration....
nu kom jag på det, jag måste göra ett Bollywood inlägg så klart! Det visade sig nämligen här om dagen att min sambo inte visste vad Bollywood är. Hur kan man inte veta vad Bollywood är undrade jag?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...