Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

torsdag 3 november 2011

Ont i magen

Det händer väldigt sällan i denhär åldern, att jag är så nervös att jag har lite magknip. Nästan aldrig. Egentligen är jag inte ens nervös utan kanske mera förväntansfull.
Jag har nämligen lämnat in mitt blivande företags affärsplan till min lärare för en första bedömning. Man kan inte ens säga bedömning för det blir mera i form av diskussion och utbyte av erfarenheter och förslag. Trots det är det nervpirrande.
Affärsplanen har jag inte visat för någon och den är resultatet av flere års tankar, planering, innerlig önskan och i princip hela mitt liv i text. På något sätt har har jag varit så inne i skrivandet, så länge, att jag har svårt att granska texten själv på ett neutralt sätt. Det känns nu som att jag inte har en aning om vad läraren kommer att säga...
Det jag upplever att är svårast med det hela är ändå kalkylerna som behöver bifogas. Lönsamhetsberäkning, finansieringskalkyl, uppskattning av marknadsföringskostnader, resultatbudget för tre år framåt varav man gör upp två budgeter för första året - en optimistisk och en pessimistisk. Det mesta behöver uppskattas och det tycker jag är svårt. Kalkylerna behöver jag hjälp med och det kommer jag att få. Det är viktigt så att jag kan knyta ihop helheten. Sen är det bara att trampa på gasen!

Jag märker nu att jag inte har berättat här på bloggen om utbildningen jag går. Förlåt! Vad klumpigt. Det är alltså en grundutbildning i företagskunskap för vuxna. För blivande och nyblivna företagare. Den hålls hos Axxell i Karis och ansvarig utbildare är Mats Lindberg. Nu återstår bara en månad. Det är mycket marknadsföring och lite finansiering och ledarskap kvar. Det har varit fantastiskt lärorikt och intressant. Och alltid roligt att träffa nya inspirerande människor.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...