Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

onsdag 29 februari 2012

Snodd på min födelsedag?

Ibland är det inte lätt. Tidvis känner jag mig som om jag lider av personlighetsklyvning. Herrans många år trodde jag att sådana tillfällen är, när det inte är skottår för då blir jag gratulerad på födelsedagen både den 28 februari och den 1 mars. Folk gratulerar i dagarna två men ingendera dagen känns riktigt rätt. Eftersom den 29 februari inte finns. 
I år har jag råkat ut för ett nytt dilemma. På Facebook har en massa människor gratulerat mig den 28.2. Jag fattade ingenting. Har jag missförstått något? Har alla dessa människor tittat fel? Har jag blivit snodd på MIN RIKTIGA FÖDELSEDAG i år också? Vad var det frågan om. Efter diverse utredningar och hjälp från vänner så räknade vi ut att det är fel i Facebooks kalender. Trots att inställningarna säger 29.2. så flyttar Facebooks kalender födelsedagen till den 28.2 och påminner vännerna FEL dag! Egentligen blir det också fel, även om 29:de inte skulle finnas för den borde flyttas till följande dag. Suck. Fast detta kan kallas ett lyxproblem så känns det ändå som ett väldigt personligt sådant.
Det är alltså skottår vart fjärde år. Jag är född på skottårsdagen. Den förekommer samma år som de olympiska sommarspelen och presidentvalet i USA. I år är det skottår och olympiska sommarspel i London och USA väljer president. Inte har jag heller blivit klok på varför det kallas skottår. Har det något att göra med Skottland eller? Det finns många dåliga förklaringar bl.a. att man skjutit in en dag, därav skott. Dåligt namn tycker jag. I varje fall tycks både romarna, grekerna och EU ha något med dagen att göra. Ingen blir förvånad. Så är det ju med det mesta som har en lång historia. Kanske det betyder att man skottar mera snö dessa år än andra? Här stämmer det i såfall ganska bra. Det har varit ett rysligt skottande efter årsskiftet. Hur som helst så är det min riktiga födelsedag idag. De kvinnor som känner för att gifta sig kan idag passa på att fria för enligt gammal tradition får kvinnor göra det idag. Men hallååå, vi lever ju 2012 nu, så OM vi kvinnor vill gifta oss så kan vi fria precis när vi vill, OM vi vill. Härligt :)
                                                                             Tjingeling,
                                                                                       Pia






Såhär skrivs på Wikipedia:
"Birthdays
A person born on February 29 may be called a "leapling" or a "leaper". In common years they usually celebrate their birthdays on February 28 or March 1. In some situations, March 1 is used as the birthday in a non-leap year since it is the day following February 28.
Technically, a leapling will have fewer birthday anniversaries than their age in years. This phenomenon is exploited when a person claims to be only a quarter of their actual age, by counting their leap-year birthday anniversaries only. In Gilbert and Sullivan's 1879 comic opera The Pirates of Penzance, Frederic the pirate apprentice discovers that he is bound to serve the pirates until his 21st birthday rather than until his 21st year.
For legal purposes, legal birthdays depend on how local laws count time intervals".





Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...