Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

onsdag 15 februari 2012

Ju mer man vet desto mindre vet man

Det är sannerligen ett intressant liv vi har möjlighet att leva och inte minst intressanta tider vi får uppleva nu.  Kännetecknande för energin just nu verkar vara att inte riktigt veta vart man är på väg, att befinna sig i någon sorts mellanfas eller vänterum. Där drivs man att ta itu med sitt inre och olika sorters ouppklarade familjeangelägenheter. Det handlar i grunden om att återta den personliga styrkan och sätta egna gränser. 


How can I go forward if I don’t know which way I am facing?
How can I go forward if I don’t know which way to turn? 
How can I have feelings if I don’t know what I am feeling? 
                                         – John Lennon

Lite så kände jag mig senaste veckoslut då jag deltog i en Tarotkurs hela dagarna lördag och söndag. Att jag vet så mycket och ändå så litet. Vem är jag och vart är jag på väg? Ha, ha. Ganska konstig känsla för en människa i min ålder. Men om en månad fortsätter vi med del två och i slutet av mars den sista delen. Förhoppningsvis har någonting klarnat under den tiden.
Innan kursen fick jag veta att det är bra att vara förberedd på att Thoth Tarot är ett kraftfullt verktyg och att vare sig man vill det eller inte så kommer det att starta upp vissa processer. Så jag var förberedd, men märker nu att det är kraftfullare än jag kunde ana.
Korten och symboliken börjar verkligen leva sitt eget liv. Nu medan inlärningsprocessen pågår stiger symbolerna fram i mina tankar när jag minst anar det. Jag kan dra paraleller och hittar nyanser och utforskar betydelser.
Tarot kan ju användas till så mycket. Det kan vara ett verktyg för personlig utforskning, för personlig utveckling eller som föremål för meditation.  Man kan använda Tarot vid problemlösning, för att klargöra mål, som hjälp att förstå nuet eller det förgångna. Som en hjälp att arbeta med elementära energier (eld, vatten, luft och jord). Man kan använda det som ett verktyg till precis det man vill!,
På kursen används intuitionen i olika övningar. Också musik och numerologi är vertyg i undervisningen. Liksom att vi målar och diskuterar. Det är intressant att märka att de olika deltagarna återspeglar varandra på många sätt. I slutet av andra dagen övade vi oss på att lyfta kort första gången. Läraren tyckte att det verkar som att jag får skarpa svar. Det kan jag ju faktiskt förstå. Jag är lite egensinnig och kanske inte tar till mig svaren annars :D





Eremiten
- mitt utvecklingskort för 2012

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...