Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

tisdag 31 januari 2012

Direktkontakt

Vad är bön annat än att samtala med Gud?
Bönen är den äldsta formen av trådlös kommunikation.
Jag upplever även att bön kan vara ett tillstånd av varande, som Mindfulness eller meditation. När en stark kontakt etableras och uppehålls. Vi behöver vägledning och en riktning att följa och vad kan vara ett bättre sätt än att finna ständig gemenskap med Skaparen?
Det finns olika sätt att utöva bön. Bekännelse, lovpris och tacksägelse för att nämna några. Men jag tror att det finns lika många olika sätt som det finns människor som ber. Det är ju ett personligt samtal mellan mig och Gud. Ofta färgas samtalen av det som händer i en människas liv eller det som för tillfället upptar personens tankar. Man kan t.ex. be om hjälp att få se saker från en annan synvinkel. Modet att följa en annan väg kan sedan ge klarhet.
I bönen vårdar man kontakten till sitt eget inre, till kärnan. De otaliga diskussionerna med sitt eget inre och med Gud gör att man lever och är i anden och skapar tillsammans med Skaparen.

Den hinduiska bönen belyser dessa tankar.




Från det overkliga, led mig till verkligheten.
Från mörker, led mig till Ljuset.
Från döden, led mig till evigt liv.









Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...