Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

lördag 28 januari 2012

Presidentvalet 2012: vem får jobbet?

Finland har verkligen drabbats av valfeber och presidentvalet här har fått igång heta diskussioner överallt. Folk är engagerade och pålästa som aldrig tidigare och en ny trend är att man fritt talar om vilken kandidat man stöder. Energin och engagemanget är påtagligt och hur det än går i valet så har Finland redan förändrats.

Man kommer ändå inte ifrån att det bland folk finns inrotade uppfattningar och övertygelser som kan vara svåra att ändra på. En sådan sak kan vara att rösta på en presidentkandidat från "fel" parti. Men när det nu gäller att rösta på republikens president så har vi i andra omgången bara två kandidater att välja mellan och här är det frågan om personval. När man väljer kandidat är det helt och hållet frågan om personen och personens åsikter. Den kandidaten som sedan väljs till president säger upp sitt partimedlemskap och tar avstånd från partiet.

När presidentkandidat Pekka Haavisto talar så är det personen Pekka Haavisto som talar, inte De Gröna.
Är det inte dags att glömma de inrotade tankarna om partigränser, slänga alla förutfattade meningar och se och höra kandidaterna för vem de är? 

Framför allt är det viktigt att vi röstar. Båda kandidaterna är fullt kompetenta och skulle säkert bli utmärkta presidenter. Nu är det kanske främst frågan om att välja mellan två olika ledarstilar.

Jag ger mitt stöd åt Pekka Haavisto. Han har många meriter och egenskaper som är beundransvärda. Dem kan man läsa mera om överallt på nätet. Men det som jag personligen har märkt och som är min ledstjärna är att Pekka alltid är hänsynsfull och artig, han talar så att alla förstår och svarar på det som frågas. Han är öppen och lugn. Han lyssnar intresserat till vad andra har att säga och så formar han noggranna och ibland överraskande slutsatser. Jag vill påstå att han både är diplomatisk och strategisk. 
Min intuition säger mig att Pekka är mitt val. Han är helt rätt i tiden. Han har ett stort hjärta och det är det viktigaste i alla situationer.




Foto: www.pekkahaavisto.com



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...