Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

tisdag 19 april 2011

Valet och kvalet : (

Vi lever sannerligen förändringarnas tid. Sannfinländarna tog en större seger än väntat i riksdagsvalet i Finland. Var femte finländare röstade på dem. Jag tycker att det är en skrämmande utveckling. Jag tror på att människor bör hjälpa och stöda varandra. Det är farligt att köra ett eget race och att säga att var och en skall sköta sig själv. Det är trångsynt och egoistiskt. Många finländare med mig tycker att valresultatet är olustigt. Jag skäms faktiskt just nu. Tur att jag inte bokat semesterresa till Albufeira i alla fall!

Kanske det inte är så konstigt ändå att det går så bra för dem. De etablerade partierna är alltför lika varandra. I de nordeuropeiska länderna lär liknande partier växa fram överallt. Kanske det betyder att det är dags för de andra partierna att fundera på varför? De andra partierna bör lyssna bättre för det finns ett folkligt uppror här. Jag hoppas verkligen att det inte handlar om rasism i botten utan om ett allmänt missnöje med tillvaron. Sannfinländarna har gjort det till affärsidé med enkla lösningar och begripligt språk och folk har välkomnat de nya vindarna. Det står på Sannfinländarnas hemsida att verksamheten baseras på ärlighet, rättvisa, mänsklighet, jämlikhet, respekt för arbete och företagsamhet samt andlig utveckling. Hm. Hur kan man säga allt detta men vara emot t.ex. internationellt samarbete och biståndsarbete. Vi får se vad som utvecklas ur denna nya situation och ber en bön för att regeringsbildandet går bra och med tanke på mänsklighetens och Moder Jords bästa.

The Wounded Angel - Haavoittunut Enkeli
Hugo Simberg 1903








2 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Hmmm.. samma tendenser i Finland som i Sverige, tänker jag när jag läser det du skriver. Jag vill tro att människorna kommer att vakna till och vända den här utvecklingen.

Jag kikar in för att önska dig en Glad Påsk och tacka för dina kommentarer till mig i min blogg!

Kram
Anna-Karin

Pia - My Green Blog sa...

Hej Anna-Karin!

Ja, jag VILL tro detsamma. Ändå är jag lite orolig. Först och främst är vi finlandssvenskar är oroliga för vårt modersmåls ställning i landet. Kanske vi måste upp på barrikaderna före detta är färdigt? Vem vet? Vi får vara dig lyhörda för läget nu till att börja med.

GLAD PÅSK till dig och njut av våren :)

Hjärtekram
Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...