Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

onsdag 27 april 2011

Fortsatt godhet

Det kan hända att godhet inte är ett helt lätt ämne. Det är säkert enklare att fundera över motsatsen som är ondska.
Många människor lever goda liv. Men om man t.ex. shoppar en ny handväska av senaste modell och som man verkligen önskar sig, så håller lyckokänslan i genomsnitt bara en dag. Det som är exklusivt är de goda handlingarna. Det finns forskning som visar att den varaktigaste lyckokänslan kommer av att göra gott för någon annan. Det handlar om att på riktigt göra något som förändrar. Inte att man komposterar eller handlar second hand eller återvinner sina sopor. Utan på ett eller annat sätt gör skillnad i någons liv, räddar liv eller engagera sig i någon humanitär organisation. Hur man än väljer att utöva godhet så behöver man engagera sig på riktigt. Det behöver vara en medveten handling som man utför. Det fungerar inte på samma sätt om man som automatisk betalning betalar en summa från sitt konto varje månad. Vi har alla ett stort behov av att känna mening med livet, i ett helt annat sammanhang än en semesterresa eller en  ny bil.









2 kommentarer:

N.N sa...

Underbar blogg, underbar idé som går på temat godhet. Det var så jag hittade till din blogg. Sökte på ordet Godhet...
Jag skriver också en blogg på det temat. Just idag var jag på blodcentralen :-) Det ger mig mycket, och jag hoppas att du också känner att du får ut mycket av ditt bloggande. Naturen känns som ett viktigt tema. Tack för lässtunden :-)

Pia - My Green Blog sa...

Hej igen NN!
Ja, Naturen är viktig...Moder Jord är viktig. Det är så att naturen och Moder Jord ÄR VIKTIGAST för utan dem finns inte vi heller. Naturen är grunden till ALLT. Det är dags för oss alla att senast nu få ordning på våra prioriteringar och fort. Vi måste värna om, vårda och älska vår natur. Vi behöver se oss omkring. Öppna ögonen och se skönheten. I det lilla och i det stora. Skönheten finns överallt och det är den som är Gudagnistan eller livsenergin.

Att skriva blogg kan ibland kännas hopplöst. Jag och säkert många med mig undrar varför man håller på med det egentligen? Jag vill ändå tro att jag når ut och sprider budskapet på något vis. Bloggen hjälper även mig själv att hålla ordning på mina egna prioriteringar. Det känns viktigt och jag varken kan eller vill sluta just nu i varje fall.
Tittar in senare till dig. Varmt lycka till!
/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...