Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

lördag 8 oktober 2011

Ny erfarenhet: Herbatint hårfärg

Min enda erfarenhet hittills av växtbaserade hårfärger är från en ekofrissa där jag låtit färga ljusa slingor. Det har varit lyckat. Nuförtiden är det flere veckors väntetid till min frissa så jag beslöt att testa att färga själv denna gång. Mitt akuta problem var utväxt och allt mer grånande tinningar. Grått kan vara snyggt om det är silvergrått med vacker lyster. Sådant är inte mitt hår utan det är mera som om det skulle tappa färgen helt och hållet. Platt fall och ointressant.
Därför är det tur att det finns hjälp att få. Jag skaffade från en affär med ekologiska produkter en förpackning Herbatint hårfärg i nyansen 9N Honey Blonde. I preparatet kombineras växtextrakt och proteiner med så små mängder kemikalier som möjligt för att få till stånd en skonsam hårfärg. Herbatint innehåller inte ammoniak, resorcinol eller parabener och använder lägsta möjliga mängd veteperoxid. Preparatet är inte testat med djurförsök. De ämnen som ännu behöver ingå i denna typ av preparat är veteperoxid och p-enylendiamin. Dessa ämnen kan känsliga personer reagera på, så det är på sin plats att testa produkten först. Jag testade dels för att jag är känslig och dels för att jag är allergisk för vissa växter och pollen. En test är enkel att göra, för flaskorna har skruvkork, så man kan använda så lite eller så mycket man behöver för stunden. Jag blandade ihop en minimal mängd och strök på ett område på min innerarm och lät vara där i ungefär 48 timmar. Det gick bra. Om man inte kan använda ett växtbaserat preparat finns det andra typer av färger man kan använda. Dem återkommer jag till i ett annat inlägg.
Vid ett tillfälle diskuterade jag med min frissa om dessa växtbaserade hårfärger och hon sade att de som har en blonderande verkan är mer än 50 procent snällare än de traditionella blonderingsmedlen. Så vill man blondera sig så är detta ett klart bättre alternativ.

Jag gillade denna produkt och upplevelsen var enkel och smärtfri jämfört med gamla, traditionella hårfärger. Det är positivt att kunna ta så mycket man behöver ur flaskorna och spara resten. Jag behövde allt för att jag har långt hår. Det är också positivt att preparatet, efter att man blandat ihop innehållet i de båda flaskorna, får en geléaktig konsistens vilket gör att det är lättare att arbeta med det. Det varken rinner eller strittar. Inte luktar det heller och känns mycket behagligt att ha att göra med. Jag följde instruktionerna till punkt och pricka och jag är nöjd. Resultatet är precis det som utlovades.
Hur bra färgen sitter i får jag återkomma till när jag vet bättre men nu skulle jag skulle gärna höra vad ni har har för erfarenheter och tankar om detta?



Förpackningen innehåller en utförlig användarbeskrivning, två flaskor preparat à 60 ml, plasthandskar och en förpackning vårdande Aloe Vera balsam, 15 ml.





2 kommentarer:

Ulla sa...

Jag har i flera år nu enbart använt henna för att sköta håret/ge det mera färg....men sen har jag ju nästan samma hårfärg själv och gillar att det blir rödare. Intressant att höra att det kanske skulle finnas andra alternativ, men för mig funkar detta bra tillsvidare. kram! ps. ser här nere att du rekommenderar "Kuun vaikutus" - jag har använt den i flera år, speciellt i trädgårdsarbete, jättebra bok. Fast i år har jag inte orkat kika i den, men man hoppas att något fastnat och blivit mera "automatiskt", man skulle ju hoppas att man skulle bli så "känslig" att man intuitivt vet när det är bra/dåligt att t.ex. plantera.

Pia - My Green Blog sa...

Nya,snällare produkter är härligt! Men det utesluter ju inte urgamla, beprövade medel som t.ex. just henna.

Kuun vaikutus är en bra bok. Den och andra därmed jämförbara böcker handlar ju om att leva i harmoni med naturen och sätt att göra saker och ting enkelt och få ett bra resultat. Det funkar även i moderna tider. Vi har glömt bort så mycket och nu är det dags att minnas och återta kontakten till Moder Jord.
Sköt om dig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...