Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

måndag 23 maj 2011

I Kapten Corellis fotspår

Sommaren 2000 spelades filmen Kapten Corellis mandolin in på ön Kefalonia i Grekland. Man beslöt att filmatiseringen av boken skall ske i ursprunglig omgivning pga. att det skulle vara mycket svårt att hitta eller skapa ett annat ställe med samma unika skönhet och natur som samtidigt är tillräckligt lugnt hela sommaren för att kunna genomföra inspelningarna.
Många säger att boken är bättre än filmen. Jag har inte läst boken men däremot sett filmen och kan verkligen rekommendera den. Jag gillar skådespelarna i denna film och så kommer jag ihåg att vyerna är speciellt vackra och det kan ju ha att göra med att jag av någon orsak har en speciell kärlek för den grekiska övärlden.
 
 



Tidigare har jag varit till Rhodos, Kreta, Thassos och Zakynthos. Och i sommar är vi då alltså på väg till Kefalonia. Försökte förgäves få ihop en resa till någon av öarna i Cykladerna först men det blev inte så. Det är säkert någon mening med att det blir Kefalonia. Vi kommer att stanna där två veckor i juli. Vi vill vila, njuta av bra läsning, stillhet, utsikt, solnedgång, höra vågorna skvalpa mot stranden, sand mellan tårna, bara vara, långa stunder i havet, simma, guppa omkring på simmadrassen. Men också vara aktiva och se oss omkring och hitta våra favoritplatser på ön, kanske också ta en båttur till något närbeläget ställe.
Det som är härligt med att resa är att man egentligen reser tre gånger. Före den egentliga resan då man ser fram emot det, längtar och planerar. Sedan den egentliga resan och efter det den tredje gången då man smälter intryck och upplevelser och det man varit med om, tittar på bilder och berättar om resan. Det jag redan nu vet med säkerhet är att det kommer att bli fantastiskt underbart!



1. Grekiska fastlandet - Sterea Ellada, Athen, Mount Athos

2. Peloponnesos

3. Kreta - Chania, Rethymnon, Iraklion, Lasithi

4. Joniska öarna - Kefalonia, Korfu, Ithaka, Kythira, Lefkas, Paxi

5. Saroniska öarna - Egina, Agistri, Hydra, Spetses

6. Evia

7. Sporadiska öarna - Skiathos, Skopelos, Skyros, Alonissos

8. Östegeiska öarna - Chios, Furni, Ikaria, Lesvos, Limnos, Samos, Samothrake, Thassos

9. Cykladerna - Amorgos, Anafi, Andros, Delos, Folegandros, Ios, Kimolos, Kythnos,    Mykonos, Milos, Naxos, Paros, Santorini, Serifos, Sikinos, Syros, Tinos

10. Dodekanissos - Astypalea, Chalki, Kalymnos, Karpathos, Kassos, Kastelorizo, Kos, Leros, Lipsi, Nissyros, Patmos, Rhodos, Symi,Tilos



 

3 kommentarer:

Pia sa...

Den filmen hör verkligen till en av mina favoritfilmer, mest faktiskt för de vackra vyerna. Trots mina nära och kära i Spanien har jag ändå en större förkärlek för grekerna och den grekiska övärlden. Jag har själv varit på Kos, Korfu och Kreta och av dem var Korfu fantastiskt vackert med sin grönska.

Är övertygad om att Du kommer att få en alldeles underbar semester Pia!

Kramis

Pia - My Green Blog sa...

På något sätt gissade jag att du också är en Greklands fantast! Vad kul :)

Pia sa...

Önskar att jag kunde förstå språket också, för grekiskan är ett otroligt vackert språk! :)
Gillade Greklands bidrag i Eurovision song contest också! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...