Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

onsdag 26 januari 2011

Film: AVATAR

Jag känner att jag behöver skriva lite om filmen Avatar fast den inte är någon nyhet längre. Detta är i egentlig mening ingen recension men jag tycker att det är en film som är så banbrytande att den är värd att ses av alla. Folk får säga vad de vill, i mina ögon är filmen ett mästerverk.


Filmen är gjord av den berömde James Cameron som gjort flere bra filmer såsom Terminator och Titanic.

Utan att avslöja något viktigt ur handlingen, för dem som ännu har denna stora upplevelsen framför er, vill jag ändå berätta lite. Huvudpersonen Jake flyger till Jupiters måne som heter Pandora. Där finns även andra människor från Jorden såsom militär, gruvarbetare och forskningspersonal i stora anläggningar. Jake får i uppdrag att spionera på urbefolkningen och skall försöka förhandla med dem. Man vill att de flyttar sin by till en annan plats för att deras nuvarande bosättning är placerad ovanpå dyrbara, underjordiska resurser.
Kopplingen till den vite mannens ha-begär är ganska klar och det är ju inte utan verklighetsanknytning. Filmen får en att fundera på Jordens framtid. Om vi kommer att kunna uppnå fred och om inte, hur kampen om vatten, olja, odlingsmark etc. kommer att bli. Det är ändå en njutning att se filmen. Den är ett visuellt mästerverk! Handlingen är fascinerande och musiken underbar. Filmen trollbinder en och man vill inte att den skall sluta. Den är andlig och spirituell och vacker. Jag rekommenderar den av hela mitt hjärta!

Jag vill ännu tillägga att jag inte såg filmen som 3D utan som Blue-ray Disc i hemmabio-miljö.


Foto: My Green Blog - Pia












 





2 kommentarer:

Jemayá sa...

Vi har verkligen knytpunkter :) - jag köpte just Avatar till mig själv i Hfors och som present till en väninna. Jag såg den faktiskt i 3D på bio ifjol och kände det nästan som första gången jag var på bio, som om något nytt och revolutionernade hade hänt! Fick nästan ångest i mitten av filmen, men den var helt fantastisk som helhet!! HOppas kunna se den hemma i lugn och ro igen i något skede! Och dethär med att blogga, och facebook, har börjat fundera mer och mer på det...om det är så bra sist och slutligen. Men jag kan inte ens tänka mig att sluta, för är rädd att isoleras helt och hållet, men det kunde vara bra att testa med ett uppehåll på några månader från allt var sociala medier heter. Fast inte riktigt än :). kram!

Pia - My Green Blog sa...

Jag var inte alls mig själv efter filmen. I ett dygn ungefär var jag helt frånvarande och märkte att jag i tankarna längtade bort...
Andra gången jag såg den var precis lika spännande. Kan se den närsomhelst igen!

Facebookandet kan jag nog lätt vara utan men bloggandet vill jag hålla på med. Hur bra det sedan kan anses vara vet jag inte. Men så länge jag känner att jag vill blogga och gärna gör det och med lätthet hittar inspiration för ämnen och skrivandet så är det rätt för mig.
När man följer sitt hjärta så blir det lätt och rätt :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...