Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

måndag 29 augusti 2011

Livsmedel blir sopor

Värdefulla och delikata sopor - butikerna slänger bort över hälften av den mat de köpt in. En stor del av produkterna är fullt användbara och goda även efter att datumen gått ut. Vem är det som bär ansvar för detta slöseri av mat, mat som skulle kunna mätta många hungriga magar?
För en vecka sedan sände YLE TV1 en faktadokumentär (Frisch auf den Müll - Die globale Lebensmittelverschwendung) som handlar om livsmedel som slängs bort och hela den galna problematiken kring detta. I programmet har man i första hand använt Storbritannien som exempel och granskat hela kedjan från producent till hälsomyndigheter till konsument och allt däremellan. Man konstaterar att om man skulle kunna rädda hälften av alla livsmedel som hamnar i soporna så skulle det ha samma gynnsamma effekt för klimatet som om var fjärde bilägare skulle avstå från sin bil.


Programmets trailer - 3 minuter


Man säger i programmet att kött-, fisk- och äggprodukterna har bäst före märkning för att produkterna kan vara en hälsorisk efter det datumet. Konsumenterna tror att detta gäller alla andra produkter också. En ostbit eller ett pastapaket är inte en hälsorisk om de närmar sig det märkta datumet. I programmet får vi se när personalen i en stor fransk supermarket plockar bort yoghurt från en hylla. I affären har man etthundra olika sorters yoghurt och man plockar bort alla dem som har sex dagar kvar till utgång för att denna affärskedja har sådana föreskrifter! Jag har väl aldrig hört något så löjligt. Både affärerna och konsumenterna slänger bort fullt ätbara livsmedel i soporna. Det är så mycket som är snedvridet här. Redan i produktionsskedet sållas mycket bort pga. av att det inte uppfyller EU:s standarder. T.ex. att potatisen skall ha en viss storlek och gurkan en specifik form. Jag har själv jobbat i livsmedelsaffär (väldigt liten i sammanhanget) och vet att det är omöjligt att förutspå folks köpbeteende och således också åtgången. Detta är ett problem som kräver lösningar på många olika håll. Men det är bra att fakta kommer fram i dagsljuset och att folk börjar fundera. Programmet får mig att må illa, vilken skrämmande utveckling! Hur har det blivit såhär och vad skall vi göra för att få till stånd en förändring?


Programmet kan ses i Finland i sin helhet på YLE Areena fram till 21.9.2011 kl. 21:30. Det har visats i de flesta länder i Europa så det lönar sig att leta fram programmet i det egna landet.


Filmens engelska titel är "Taste the Waste" och hemsida: http://www.tastethewaste.com/


Frisch auf den Müll - Die globale Lebensmittelverschwendung är producerat av Schnittstelle Thurn "GbR" år 2010.



2 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Bra skrivet om ett viktigt ämne.

Jag själv slänger nästan aldrig mat. För mig är mat liv, eftersom det ger liv. Så känslan när jag öppnar kylskåpet är nästan "andlig" av tacksamhet. Jag tar vara på det som finns där och överkonsumerar sällan.

Det här är en utveckling som människan måste vända, tänker jag.

Kram!

Pia - My Green Blog sa...

Vad glad jag blev! Att få beröm av en skribent händer inte ofta kan jag lugnt påstå.
Tack för att du tittade in och lämnade ett spår Anna-Karin.

Önskar dig en skön sensommar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...