Min Gröna Blogg med hjärta och glädje - Vihreä Blogini sydämellä ja ilolla

_______________________________________________________________________________________________________________________

Vi kan ändra vårt sätt att tänka. Genom positivt tänkande och rätta val kan vi hjälpa oss själva, varandra och Moder Jord. Vi behöver lära oss använda hjärtat istället för hjärnan. Vi är kärleksfulla varelser och kärleken har en enorm kraft. Det som bottnar i kärlek kan inte bli fel. Vi kan ändra den negativa utvecklingen på vår planet och tillsammans uppnå förändring till det bättre. ________________________________________________________________________________________________________________________

Välkommen till bloggen som skrivs med hjärta och glädje - Tervetuloa blogiin jossa sydän ja ilo hallitsee - Welcome to my blog : )

måndag 21 mars 2011

Nian

Nu skall ni få läsa en beskrivning av mig personlighetstyp. Blev ni nyfikna?

Jag är absolut av samma åsikt som
 alla andra som har olika åsikter.
Man kan kalla min personlighetstyp för:

Anpassningsbar fredsmäklare

Typiska personlighetsdrag är:
fredlig, accepterande, lugn, förstående, balanserad, diplomatisk, öppen, vänlig, flexibel, fredlig, anpassningsbar, godtrogen, mild, snäll, anspråkslös och så har jag tålamod

Som bäst är jag:
accepterande, kärleksfull och diplomatisk

Som värst är jag:
rådlös, frånvarande och envis

Denna typ 9 motiveras av en lugn atmosfär och harmoniskt samarbete.

"Jag njuter av en lugn och harmonisk atmosfär och av fredligt samarbete med andra. Jag har lätt för att förstå olika synpunkter. Att beakta andra människors åsikter är naturligt och viktigt för mig."

Det här handlar alltså om personlighetstyper enligt Enneagrammet.
Vad är ett Enneagram?

Det finns en mängd olika verktyg och system för beskrivning av personlighetstyper. Ett av dem är Enneagrammet. Självkännedom ger frihet att utvecklas mer mot sin fulla potential.

Enneagrammet är ett system där vi människor delas upp i nio intressanta och värdefulla typer. Vi är mycket olika men ändå likvärdiga på unika sätt. Vi möter världen, andra människor och givetvis oss själva på nio helt olika sätt. Vi tror att alla andra gör saker av samma skäl som vi själva gör, men så är det inte. Vi gör saker på ett visst sätt, ofta omedvetet, utan att veta orsaken till beteendet.

När vi lär känna vårt eget sätt att bemöta världen, hittar vi även bron som knyter an till våra närmaste. I bästa fall ökar Enneagrammet vår förståelse både hemma och på jobbet. Det är en verkligt effektiv metod för att lära känna sig själva och andra.

Jag tror att jag är en nia. Det som inte stämmer i texten ovan är anspråkslös. Det är jag absolut inte. Jag älskar femstjärniga hotell och har aldrig gillat vandrarhem eller interrail. Till exempel. Men jag kan ha påverkan från någon annan typ, t.ex. en vinge till ettan misstänker jag. Jag måste nog ta reda på lite mera och utforska denna intressanta möjlighet vidare.

Vet du vilken typ du är? Vad har du i såfall för erfarenheter som du kan dela med dig av?


Länkar:
http://www.namaste.fi/
http://www.enneagram.fi/
http://www.enneagraminstitute.com/
http://www.9waysenneagram.com/





3 kommentarer:

Marina sa...

Jag har lite kollat på det där med enneagram och jag verkar vara en 4:a.
Kanske du redan kollat på detta men jag tipsar nu i alla fall om denna sida:
www.lasnailo.fi

Nina (Flo) sa...

Jag bemöter världen med ettans strategi. Kallas för bl.a. reformeraren, världsförbättraren, perfektionisten. Tycker rättvisa är viktigt, mår dåligt då folk behandlas fel i min närhet. :)

Pia - My Green Blog sa...

Tack Marina! Intressant. Skall kolla närmare med bättre tid :)

Nina - jag känner så väl till det du skriver, det måste vara min etta vinge :)

Tack för att ni delade med er!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...